Relevant zijn en blijven?

Relevant zijn en blijven?

Het lijkt erop dat de hele wereld in beweging is. Continue verandering voert de boventoon. Ben je wel ‘Agile’ wordt dan gevraagd? Wendbaar om te reageren op alle veranderingen. Klaar om te leveren als de markt dat aan je vraagt! Klaar om de juiste tone of voice te kiezen als ook jouw organisatie staat te springen om nieuwe collega’s, op alle niveaus. Klaar om jouw organisatie verder te begeleiden in deze transitie? Die wanneer af is? Volgens Martijn Aslander: NOOIT.
Want nét als je klaar bent met de implementatie van dat grote project, komt er weer een verandering, fusie of overname. Nét als je die 10 talentvolle young potentials binnen hebt, zegt de vorige groep en-masse op. Of lijkt het toch beter om allround opgeleiden binnen te halen, want die kan je nog beter kneden. En dan wordt jouw partner ernstig ziek. Of overlijdt jouw vader of moeder. Maar je bent al zo druk met je werk – carrière en kinderen. Ballen die in de lucht gehouden kunnen worden, maar liever niet veel meer… hoe blijf je dan ook nog relevant voor iedereen om je heen? Zien zij wel hoe druk je bent? Groot risico op een focus op ‘daar-waar-je-niet-kan-zijn’, wat leidt tot een gevoel van falen… niet in staat om >40 uur te werken, niet in staat om vaak op het schoolplein van de kinderen te zijn, niet in staat om veel bij je ouder te zijn. Veel niet.
Als natuurkundig opgeleid persoontje, zou het wel eens simpel kunnen zijn. Daar waar je wél bent, ben je en daar waar jíj naar kijkt - de waarnemer ben jij. Jouw aandacht is van jou. Dát is relevant. Het is toch jouw partner? En jouw vader? En jouw organisatie? In staat zijn om jouw inbreng, jouw waarde toe te voegen op het moment dat je er bent. Meer is niet nodig. De rest automatiseren we toch in hoog tempo…
Wij werken bij Dutch Leaders volgens een eenvoudig principe: IK-WIJ-MAATSCHAPPIJ. Wat heb je zelf te doen? Met wie heb je dat te doen en hoe gaat dat dan? En welke positieve impact heeft dat dan op alle mensen om jou(w) organisatie) heen? Simpel is het in de praktijk niet. Of wel?
Impact maken met mensen die dicht om je heen staan, kan als je ook zelf volledig vertrouwen kan op jouw kernwaarden én potentie. Hoe dichter je bij jezelf kan blijven, hoe relevanter dit is voor anderen. Gek genoeg komen we uit een tijd waarin je je had aan te passen aan corporate gedrag. Dan doe je mee, hoor je erbij. Maar ja, die youngsters he, wordt dan gezegd. Die zien dat anders. Nou eigenlijk ziet iedereen het anders. De vraag is wie anders doet??
Relevant zijn voor je team en voor de maatschappij lijkt een kwestie van doen! Elke keer opnieuw bewust kiezen voor datgene wat jóu raakt! Eigenlijk een heerlijke tijd dus: ga voor jouw inbreng in jouw leven in jouw organisatie en jouw eigen omgeving. Dat maakt je relevant. Niet in de laatste plaats voor jezelf. Zo kan je nog heel lang mee. Dat telt.

Het systeem van je organisatie ontdekken

Daar waar mensen bij elkaar komen en samen werken ontstaan er complexe(re) systemen. Een van de meest basale vragen die onbewust voorbij komt, is: hoor ik er wel bij? Al verder denkend komen vervolg vragen: En als ik er bij hoor wat is mijn plek? Is er in onze interactie wel een balans tussen geven en nemen?

Vrijdag 13 maart 2020

 

You have Successfully Subscribed!